اخبار

فعال و خطرناک بودن گسل رباط کریم

بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی ایران با اشاره به زلزله‌های اخیر در نقاط مختلف کشور، اظهار داشت: در استان تهران بیش از ۱۰۰۰ گسل وجود دارد که همین امر لزوم توجه و انجام برخی امور پیشگیرانه را در شرایط فعلی افزایش می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه گسل بهارستان و رباط‌کریم در جنوب غربی تهران و شمال شهر جدید پرند قرار دارد، تشریح کرد: این گسل حداقل با طول بیش از ۵۰ کیلومتر از جنوب شرقی تهران تا جنوب گسل پیشوا ادامه دارد و از شهرستان‌های بهارستان و رباط‌کریم عبور کرده و به جنوب شهرستان ملارد ختم می شود.

عکاشه باتاکید براینکه گسل بهارستان و رباط‌کریم خط چین می باشد، عنوان داشت: گسل خط چین گسلی است که هنوز روی آن کار انجام نشده و مورد تحقیق دقیق قرار نگرفته است که این موضوع می تواند باعث بروز برخی مشکلات در مواقع بحرانی شود.

وی همچنین به وجود گسل‌های زیادی در منطقه بهارستان و رباط‌کریم اشاره کرد و گفت:اگر در مورد این گسل بیشتر تحقیق شود پی می بریم که گسل شهرستان بهارستان حتی از گسل تهران هم فعال‌تر می باشد و از آنجایی که این گسل از تهران دور است و ما موظف می باشیم که به رفتارهای تمام گسل‌های موجود دقت کنیم، باید گسل این منطقه را گسلی فعال بدانیم زیرا باقی گسل‌های استان تهران نیز فعال می باشند.

پدر زلزله شناسی ایران همچنین در خصوص لزوم مطالعه بر روی گسل بهارستان و رباط‌کریم، اذعان داشت: این گسل جزء گسل های جنوب تهران به حساب می آید و با وجود اینکه روی گسل‌های اسلامشهر، باقر شهر، شهریار،ری و ملارد کار شده است اما روی این گسل که خطر جدی محسوب می شود هنوز هیچگونه کاری انجام نگرفته است.

وی درپایان باتوجه به اینکه این منطقه از نظر جغرافیایی پست است و تمام آبرفت‌های منطقه شمال تهران و دامنه‌های کوه های البرز مرکزی در این منطقه جمع می شوند، افزود منطقه بهارستان و رباط‌کریم از دیدگاه زمین شناسی بسیار آسیب پذیر بوده و از دیدگاه زلزله زدایی، گسل‌های جنوب تهران دارای بزرگی کم با تخریبشان بالا می باشند که بنا به این دلایل زلزله در مناطق حاشیه‌ای از خطرناکترین قسمت‌های تهران است چون کمتر به این مناطق توجه می شود و مردم این مناطق کم درآمد و بیشتر مهاجر می باشند.

منبع:بهارستانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا