اخبار

مشکلات شهر پرند

پایتخت مسکن مهر ایران که در ماه‌های اخیر با استقبال مستاجران و متقاضیان مسکن روبرو شده بود این روزها شاهد مهاجرت معکوس است چرا که نبود زیرساخت‌ها و ناکارآمدی برخی مدیران در خدمات رفاهی موجب ترک مهرنشینان از پرند شده است.

امروز برو فردا بیا، روایتی است آشنا برای مهرنشینان شهر پرند، افرادی که با داشتن حداقل پس‌انداز زندگی خود اقدام به خرید یک واحد مسکونی در پایتخت مسکن مهر کردند. منزلی که برای تحویل نهایی آن باید چندین ماه و یا سال اقدام به طی کردن مسیری با عنوان چهاربانده در پرند می‌کردند. جاده‌ای که برای برخی تبدیل به امید و برخی هم ناامیدی شد.

چهاربانده پرند که در یک سال اخیر توانسته است میزبان ده‌ها هزار نفر از مهرنشینانی شود که به گفته خودشان، منازلشان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است چراکه در زمان ساخت استانداردسازی‌های مرتبط رعایت نشده است و یا با کاستی‌های همچون نداشتن کابینت، تجهیزات سرویس بهداشتی، خرابی آسانسور و…  در زمان تحویل همراه شده است.

مهاجرت مهرنشینان از پایتخت مسکن مهر ایران

نبود مدارس کافی، نبود کتابخانه یا فرهنگسرا، عدم تخت بیمارستانی، عدم پارک‌های بازی برای دانش آموزان و کودکان، عدم واحدهای خدماتی و رفاهی به‌خصوص حمل‌ونقل و از همه مهم‌تر کمبود نیروهای امداد و نجات و پلیس راهور از جمله دغدغه‌های مهرنشینانی است که از نبود آن‌ها در فازهای مهر گله‌مند هستند و امیدی به رفع آن‌ها نیست؛ چراکه شرکت‌ها و تعاونی‌های مرتبط با حرکت لاک‌پشتی خود نمی‌توانند تا چند سال آینده چنین خدماتی را به شهروندان ارائه دهند؛ کما اینکه این حرکت لاک‌پشتی را می‌توان در پروژه‌های پارک مشاهیر، مترو، ریل باس، ساخت درمانگاه و همچنین عدم مدیریت شهری در فازهای مهرنشین دید.

این‌گونه است که برخی از مهرنشینان ترجیح می‌دهند که پایتخت مسکن مهر ایران را به دیگر مقاصد حاشیه‌ای پایتخت در کرج، اسلامشهر، شهریار و حتی ورامین و پاکدشت ترک کنند. مهرنشینان پس از یک یا دو فصل زندگی در پرند اکنون با کاستی‌ها و نواقص محل سکونت خود پی برده‌اند و ترجیح می‌دهند که هنوز در یک ماهه‌ اول سال تحصیلی مقصد دیگری را برای زندگی و آسایش خانواده خود انتخاب کنند. بیشتر آن‌ها معتقدند که فضای بازی و شادی برای دانش‌آموزانشان وجود ندارد و چنانچه برج‌های بلندمرتبه‌ی 15 طبقه‌ای که 60 خانوار را در خود جای‌داده است اگر با مشکلات طبیعی و یا غیرطبیعی همچون حریق مواجه شود، از داشتن تجهیزات اطفای حریق و حتی نیروهای امداد و نجات بی‌بهره‌اند.

لزوم انتصاب «معین ویژه» در پرند

این روزها پرند برخلاف تصورات مدیرانی که از علاقه‌مندی مردم  به زندگی در پرند و استقبال آن‌ها از مسکن‌های مهر سخن می‌گویند، شاهد مهاجرت معکوس شده است؛ چراکه مدیران شهری آن برای ایجاد نیازهای حداقلی مهرنشینان از توانایی و کارآمدی بالایی برخوردار نیستند. پرند نیازمند مدیریت توانا است که بتواند دغدغه‌های آن را دنبال کند. «معین ویژه» فردی است که دولت برای شهرهای جدید در نظر گرفته و اگر پرند از این امر بهره‌مند شود شاید بتواند رضایت شهروندان خود را به دنبال داشته باشد.

امیرحسین یکی از مهرنشینان است که به‌تازگی در فاز 6 پرند ساکن شده است و دراین‌باره به خبرنگار فارس، می‌گوید: سال‌ها بود که پولی پس‌انداز کرده بودم و آن را برای خرید مسکن مهر در پرند اختصاص دادم. اکنون‌که واحد مسکونی خودم را تحویل گرفتم از امکاناتی که وعده داده بودند در منزل ما خبری نبود و خودمان آن را تجهیز و تکمیل کردیم. از اینکه صاحب‌خانه شدم خوشحالم ولی ناراحتم نسبت به هزینه‌ای که برای محوطه‌سازی از ما گرفتند ولی اقدامی صورت نگرفته است. از سویی دیگر، فرزندم را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کردم که برای رفتن آن باید سرویس هم بگیرم چراکه جولان سگ‌های ولگرد و بی‌پناه اجازه تردد بدون خودرو به دانش آموزان این منطقه را نمی‌دهد. بهتر می‌بینم که  هنوز یک ماه از سال تحصیلی گذشته به اسلامشهر و یا کرج بروم. حداقل پارک و خیابان‌های درست و حسابی و آسفالت شده و دارای برق دارند.

وی افزود: شاید از این مسکن مهر خداحافظی کنم و حداقل چند سال دیگر برگردم. خدمات رفاهی و زیرساخت‌های لازم در این مناطق کم است. رفاه حال خانواده و سلامتی اجتماعی فرزندانم برای من مهم‌تر از خانه‌دار شدن است.

اما فرید که به‌تازگی در ابتدای خیابان 22 بهمن و فاز 4 صاحب مسکن مهرشده است، به خبرنگار ما می‌گوید: سه ماه است صاحب‌خانه شدم. قرار بود واحد ما بدون وام مسکن مهر و به‌صورت نقدی باشد یعنی 40 میلیون تومان. با تأخیری که در واگذاری مسکن‌ها صورت گرفت و گرانی مصالح موجب شد تا بالاجبار به مسکن ما هم وام اختصاص دهند اما زمان تحویل واحدهای ما از امکانات اولیه( کابینت، لوله‌کشی گاز، برق، سرویس‌های بهداشتی و…) برخوردار نبود. علاوه بر همه این‌ها گاز هم نداریم. چند باری برای اشتراک گرفتن به اداره گاز مراجعه کردیم ولی از ما پایان کار می‌خواهند. چیزی که باید تعاونی‌ها و یا شرکت عمران ارائه دهد تا گاز ما بدون وقفه متصل شود نه اینکه ما به دنبال گرفتن حق انشعاب گاز باشیم و پله‌های اداره گاز و سازمان نظام‌مهندسی را بارها و بدون گرفتن نتیجه بالا و پایین‌رویم.

وجود 15 هزار انشعاب غیرقانونی گاز در پرند

گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که پرند بیش از 64 هزار مشترک گاز دارد که نزدیک به 53 هزار انشعاب آن در مسکن‌های مهر قرارگرفته است و در این میان 15 هزار انشعاب غیرقانونی وجود دارد، انشعاب‌هایی که تعداد زیادی از آن‌ها به نام یک فرد(م.ط) ثبت‌شده است و گفته می‌شود ادارات مرتبط که یکی از آن‌ها شرکت عمران است اقدامی جدی برای طی شدن مراحل قانونی آن انجام نمی‌دهد.

مجتمع‌های مسکونی در فازهای مهر نشین جهان‌دیده، سند برتر زنجان، کرمانشاهان، پاسارگاد، نفر ساز ازجمله مناطق مهرنشین است که از گاز کشی‌های غیراستاندارد و غیرقانونی (قاچاق) برخوردارند.

این‌ها بخشی از سخنان یکی از کارمندان شرکت گاز پرند بود که خواست نامش فاش نشود و تصریح کرد: مالک بودن و داشتن مدارک شناسایی و از همه مهم‌تر نقشه مجوز تائید شده سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند مهرنشینان را از داشتن حق انشعاب گاز برخوردار کند. خوشبختانه اداره گاز از بودجه ملی برخوردار است  و اگر کسی این مدارک را ارائه دهد در کمتر از یک هفته از حق انشعاب گاز برخوردار می‌شود.

البته یکی از مهندسان ناظر در بخش سازمان نظام‌مهندسی پرند که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به این موضوع به خبرنگار فارس گفت: روزانه 200 تا 300 نفر خواستار حق انشعاب هستند ولی به خاطر برخی محدودیت‌ها همچون مهیا نبودن تأییدیه سازمان مهندسی و نقشه مجوز امکان گازدار شدن آن‌ها ممکن نیست. متاسفانه برخی مهرنشینان با اقدامات غیر استاندار به گازدار شدن واحدهای مسکونی خود مبادرت می‌ورزند.

حال باید دید سازمان‌های ناظر و مرتبط، با این موضوع چگونه برخورد می‌کنند آیا به رفع مشکل و حق انشعاب‌دار شدن مهرنشینان اقدام جدی صورت می‌گیرد یا شهروندانی که اقدام به گرفتن گاز غیراستاندارد کردند را جریمه می‌کنند و آیا دولت محترم با در نظر گرفتن «معین ویژه» برای اداره کردن هر چه بهتر شهر جدید پرند و توسعه زیرساخت‌های آن اهتمام جدی نشان خواهد داد.

صفحات ما  در  اینستاگرام   و    تلگرام را دنبال کنید.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا